Actualité

Platform ‘Edenred Engagement’ wil betrokkenheid en welzijn op werkvloer versterken

edenred engagement

Edenred, aanbieder van dienstencheques in ons land, zet een strategische stap richting een bredere HR-ondersteuning met de lancering van ‘Edenred Engagement’. Dit innovatieve platform is ontworpen om de betrokkenheid, de erkenning en het welzijn van werknemers binnen bedrijven te bevorderen. Het platform speelt in op de groeiende behoefte aan waardering op de werkvloer en ondersteunt werkgevers om medewerkers gemotiveerd en loyaal te houden. “Zes op de tien werknemers geven aan dat erkenning een sterke invloed heeft op hun motivatie. Ons platform wil medewerkers helpen om zich beter te voelen in hun werkomgeving én bedrijven ondersteunen in die missie”, vertelt Olivier Bouquet, Managing Director BeLux bij Edenred.

 

Cijfers: kwart krijgt vaak erkenning van leidinggevende

De lancering van ‘Edenred Engagement’ wordt ondersteund door een recente enquête van Edenred bij zo’n 5.500 Belgische werknemers en meer dan 575 werkgevers rond tevredenheid en betrokkenheid op de werkvloer. Enkele resultaten:

  • Slechts 49% van de Belgische werknemers vindt dat zijn bedrijf voldoende doet om het welzijn op het werk te bevorderen, terwijl 35% vindt dat er te weinig wordt gedaan. Belgische werkgevers denken daar anders over: 85% zegt voldoende te doen voor een positieve werksfeer. Daarbij is 37% van de bedrijven nog van plan om meer te investeren in de erkenning en het welzijn van werknemers, 51% heeft nog niets besloten op dat vlak.
  • 63% van de werknemers zegt zich betrokken te voelen bij zijn bedrijf, terwijl één op de vijf aangeeft zich niet betrokken te voelen
  • De sfeer op het werk is voor werknemers de tweede motivatiefactor om in een bedrijf te blijven werken, net na een goed evenwicht tussen werk- en privéleven. Ook bedrijven zien het belang ervan in: ruim één op de vier ziet de sfeer op het werk als belangrijkste motivatie om personeel aan boord te houden.
  • Slechte communicatie op het werk bezorgt één op de vier stress of demotivatie. Dat neemt niet weg dat 70% van de bedrijven geen specifieke afdeling heeft die zich bezighoudt met interne communicatie.
  • 58% vindt het niveau van erkenning van collega’s bevredigend, 25% zegt vaak erkenning te krijgen van de directe leidinggevende
  • 65% van de werknemers beoordeelt de infrastructuur van de werkplek (uitrusting, faciliteiten, ontspanningsruimtes…) als goed of zeer goed, terwijl 19% deze als slecht of zeer slecht bestempelt
  • Slechts één op de vijf werknemers zou zijn werkplek zeker aanbevelen aan vrienden of familie

 

Verder toont het onderzoek aan dat 80% van de werknemers het belangrijk vindt dat hun werkgever investeert in een positieve werksfeer. Dit cijfer benadrukt het belang van een werkomgeving waarin werknemers zich gewaardeerd voelen. Bijna 60% van de werknemers geeft aan dat erkenning een sterke invloed heeft op hun motivatie, en een vergelijkbare meerderheid gelooft dat interne communicatie en welzijnsinitiatieven zoals flexibele werkuren en ontspanningsmogelijkheden cruciaal zijn voor hun werkplezier en productiviteit.

 

Nieuw interactief platform: Edenred Engagement

 

Met de lancering van Edenred Engagement – een wereldprimeur binnen de groep – wil Edenred bedrijven helpen om in te spelen op de behoeftes van werknemers, zodat ze werk kunnen maken van hun drie topprioriteiten: de betrokkenheid van werknemers stimuleren, talent binnenhalen en het welzijn van werknemers bevorderen (bron: ‘De belangrijkste strategische prioriteiten voor hr in België in 2024’, Manpower).

Olivier Bouquet, Managing Director BeLux: “Met deze lancering willen we benadrukken dat waardering op de werkvloer essentieel is. We geloven dat investeren in een cultuur van erkenning en welzijn de sleutel is tot betrokken en gemotiveerde medewerkers. Edenred Engagement is ontwikkeld om bedrijven te ondersteunen in die missie. Want hoe je het ook draait of keert, alle onderwerpen – van meer betrokken collega’s over nieuwe kandidaten rekruteren tot diversiteit, gelijkheid en inclusie bevorderen – hebben één ding gemeen: de menselijke dimensie en de behoefte om als individu gezien te worden. Met dit platform willen we ons verder ontwikkelen van een aanbieder van maaltijdcheques tot een partner op het gebied van medewerkersbetrokkenheid. Deze nieuwe benadering stelt bedrijven in staat om niet alleen in de professionele groei van werknemers te investeren, maar ook in hun persoonlijke welzijn.”

Het platform omvat vier modules:

  • Erkenning: een module die collega’s de mogelijkheid biedt elkaar te feliciteren en te waarderen voor hun successen, wat de loyaliteit en motivatie van werknemers versterkt
  • Welzijn: uitgebreide content over welzijn, zoals gezonde recepten en tal van video’s (sporttrainingen, ontspanning, meditatie, ademhaling, slaapverbetering…)
  • Communicatie: een interactieve ruimte voor collega’s om te communiceren en samen te werken, met als doel de interne communicatie te verbeteren
  • Voordelen: toegang tot een voordelenplatform met dagelijks een groot aantal kortingen

 

Le saviez vous?