Actualité

Werknemers meer betrokken maken: 7 tips die werken

Het is een feit dat organisaties die de betrokkenheid van hun werknemers verbeteren er op verschillende manieren de vruchten van plukken.

Betrokken werknemers begrijpen de koers die hun bedrijf vaart en staan achter de missie en doelstellingen ervan. Ze weten hoe hun ze in hun functie bijdragen aan het succes van de organisatie. Daardoor zijn ze productiever, zullen ze het bedrijf minder snel verlaten en nemen ze processen, normen en het beleid beter in acht.

Werknemers in België behoren tot de minst betrokken in Europa en staan op de 30e plaats van 38 deelnemende landen in het verslag State of the Global Workplace 2023 van Gallup.

Belgische werknemers haken steeds meer af en organisaties moeten snel handelen om het tij te keren en hun teams weer aan zich te binden. Gelukkig kunnen bedrijven hier een mouw aan passen. Werkgevers die de betrokkenheid van hun werknemers als fundamenteel onderdeel in hun werkcultuur opnemen, doen hun voordeel met betrokken, loyale, productieve en verbonden teams.

 

Betrokken werknemers, wat zijn dat?

Voordat we ingaan op de beste manieren om werknemers meer betrokken te maken, staan we beter even stil bij wat betrokkenheid nu eigenlijk inhoudt. 

We richten ons vooral op de resultaten van betrokkenheid, zoals een hogere productiviteit, een lager ziekteverzuim en loyalere werknemers. Maar we staan minder vaak stil bij wat het begrip ‘werknemersbetrokkenheid’ inhoudt en waarom het zo nauw verbonden is met motivatie.

In wezen gaat werknemersbetrokkenheid over de relatie tussen een werknemer en zijn werkgever, waarbij succes voor de één gelijkstaat aan succes voor de ander. De relatie steunt op wederzijds vertrouwen en verbondenheid.

Er zijn ontelbaar veel definities van werknemersbetrokkenheid. Wij geven de voorkeur aan die van het CIPD. Dat instituut onderschrijft de definitie van de arbeidspsychologen aan de Universiteit Utrecht: een gemoedstoestand waarin werknemers, in plaats van een opgebrand gevoel, de onderstaande eigenschappen uitstralen:

  • Daadkracht (energie, veerkracht en inspanning)
  • Toewijding (enthousiasme, inspiratie en trots)
  • Absorptie (concentratie en opgaan in het werk)

 

7 manieren om werknemers meer te betrekken

Wil je ook weten hoe je je werknemers kunt motiveren en de betrokkenheid in je organisatie kunt verbeteren?

De tips hieronder zijn de elementaire bouwstenen van een doeltreffende aanpak om werknemers betrokken te maken. Het gaat om een combinatie van innerlijke en externe motivatoren die allemaal steunen op solide onderzoek en waarvan bewezen is dat ze een beslissende bijdrage leveren aan een betrokken personeelsbestand.

Laten we ze overlopen.

1. Focus op doel, strategie en waarden

Het is geen toeval dat de meest betrokken werknemers de koers, missie en doelstellingen van hun organisatie begrijpen.

Vooruitgang boeken met zinvol werk is een van de voornaamste factoren die bijdraagt aan de motivatie van werknemers. Proactief het verband tussen de dagdagelijkse taken en het algemene doel, de strategie en de waarden van de organisatie benadrukken, is dan ook heel belangrijk om werknemers meer betrokken te maken.

Zo veel zelfs dat 63% van de professionals in interne communicatie en werknemerservaring ‘teams betrekken bij het doel, de strategie en de waarden’ als een topprioriteit ziet.

Doelgerichte werknemers die werkelijk inzien hoe ze in hun functie invloed uitoefenen op en bijdragen aan het succes van hun organisatie, zullen veel eerder de daadkracht, toewijding en absorptie tonen waar de arbeidspsychologen van de Universiteit Utrecht het over hebben.

2. Roep een cultuur van erkenning in het leven

Bedrijven boeken succes wanneer hun werknemers gemotiveerd zijn. En de belangrijkste drijfveer is erkenning. Die factor heeft zelfs meer dan vijf keer zoveel impact als een loonsverhoging of een promotie. Erkenning is ook een van de belangrijkste factoren die bijdraagt aan de betrokkenheid van werknemers.

Onderzoek toont aan dat werknemers die erkenning krijgen voor hun inspanningen 23% efficiënter en productiever zijn (Bron: HAAS School of Business Research, Forbes).

Het is dus duidelijk dat erkenning een belangrijke bouwsteen moet zijn in je aanpak om je werknemers meer betrokken te maken. Een speciaal belonings- en erkenningsplatform in gebruik nemen, is een geweldige manier om waardering als sleutelelement in je bedrijfscultuur te verankeren.

3. Zet het welzijn van je werknemers op de eerste plaats

Welzijn op de werkvloer en betrokken werknemers gaan hand in hand.

Toch blijkt uit de meest recente enquêtes dat het ziekteverzuim bij Belgische werknemers al meer dan tien jaar niet zo hoog is geweest. Naast veel ziektedagen leidt een gebrek aan investeringen in welzijn tot meer gevallen van burn-out, een lagere productiviteit en een groter personeelsverloop.

Omgekeerd kunnen werkgevers die van welzijn een speerpunt van hun betrokkenheidsaanpak maken, de motivatie en het moreel van hun werknemers wezenlijk opkrikken. Het is dan ook nauwelijks een verrassing dat het welzijn van werknemers in 2024 bovenaan de agenda van hr-verantwoordelijken prijkt. 63% geeft aan dat ze geestelijke gezondheid en welzijn de afgelopen jaren een hogere prioriteit hebben gegeven. (Onderzoek Manpower, 2024)

Onze oplossing voor het welzijn van werknemers biedt je personeel de nodige vorming, ondersteuning en tools om het beste van zichzelf te geven.

4. Verbeter de interne communicatie

Elke geslaagde aanpak om werknemers meer betrokken te maken, staat of valt met een doeltreffende interne communicatie. Het is het middel dat alle andere bouwstenen van je betrokkenheidsaanpak verbindt en ervoor zorgt dat je werknemers een band voelen met het bedrijf, op de hoogte zijn van de dagdagelijkse activiteiten en zich erbij betrokken voelen.

Bouwen aan een open en transparante communicatiecultuur helpt werknemers om de strategie van de organisatie te begrijpen, schept feedbackkanalen in twee richtingen en vergroot het vertrouwen in de leiding.

Werknemers in bedrijven die open en proactieve communicatie bevorderen, geven hun interne communicatie een score van 7,2/10. Ze voelen zich ook beter geïnformeerd over het bedrijfsbeleid (85% tegenover 58% gemiddeld) en over hun werkplek (90% tegenover 73% gemiddeld) (bron: Belgische Interne Communicatie Moodmeter). Ze voelen zich ook beter geïnformeerd over het bedrijfsbeleid (85% tegenover een gemiddelde van 58%) en beter geïnformeerd over hun werkplek (90% tegenover een gemiddelde van 73%) (bron: Belgian Internal Communication Moodmeter).

Feedback geven aan werknemers, zinvolle tweerichtingscommunicatie aanmoedigen, de beleidslijnen duidelijk uitdragen en lijnmanagers in staat stellen om effectiever te communiceren, dragen dus allemaal bij aan een grotere betrokkenheid.

5. Stel je flexibel op

Bedrijven concurreren om het beste talent aan te trekken en te behouden. De organisaties die zich daarbij flexibel opstellen, trekken steevast aan het langste eind.

In België wees een recent onderzoek uit dat 55% van de werknemers flexibel werken belangrijker vindt dan loonsverhoging. Deze trend wijst op een belangrijke verschuiving in de prioriteiten van werknemers, waarbij flexibel werken voorrang krijgt op traditionele loonsverhogingen.

Erop vertrouwen dat werknemers hun taken zullen afwerken, zelf hun tijd naar behoren zullen indelen en ze daarin aanmoedigen zonder specifieke werkdagen, locaties of werktijden vast te leggen, maakt werknemers meer betrokken en verbetert de balans tussen werk en privéleven.

Door de coronapandemie is deze flexibele werkregeling weliswaar in een stroomversnelling geraakt, maar toch leeft er bij veel werknemers een grote behoefte om ze blijvend naar meer functies uit te breiden.Zo zijn negen op de tien werknemers op zoek naar dit soort kansen, maar slechts drie van elke tien vacatures biedt de mogelijkheid tot flexibel werken.

6. Bevorder de loopbaanontwikkeling en -kansen

Leer- en ontwikkelingskansen zijn ook een heel belangrijke bouwsteen voor betrokken werknemers. Volgens een recente studie geeft 67% van de Belgische werknemers toe dat ze meer tevreden zouden zijn in hun huidige job als ze meer mogelijkheden hadden voor persoonlijke ontwikkeling (bron: Goodhabitz).

Als je investeert in de professionele ontwikkeling van je werknemers, laat je ze zien dat je hun bijdrage waardeert en dat je ze steunt in de uitbouw van hun loopbaan.

Je werknemers cursussen laten volgen en ondersteunen zodat ze mee zijn met de nieuwste ontwikkelingen in de sector, is een beproefde manier om ze makkelijker aan boord te houden en meer betrokken te maken.

7. Maak samenwerking mogelijk en moedig het aan

Een omgeving waarin mensen samenwerken is steevast een terugkerend kenmerk van bedrijven met de hoogste werknemersbetrokkenheid.

Het wordt algemeen erkend dat doeltreffend samenwerken de betrokkenheid bevordert, de productiviteit verbetert en helpt om een positief gevoel van samenhorigheid in het leven te roepen.

Er zijn veel verschillende manieren om samenwerking mogelijk te maken: functieoverschrijdende werkgroepen opzetten, digitale tools voor de werkplek met aantrekkelijke sociale functies en verbindingsmogelijkheden in gebruik nemen, innovatie stimuleren …

 

Meet het effect van je betrokkenheidsaanpak

Je aanpak rond werknemersbetrokkenheid mag dan nog zo goed zijn, zonder solide tools om het effect te meten ben je niets. De eerste stap om de betrokkenheid van je werknemers te verbeteren, is dus altijd leren hoe je ze meet.

We denken aan meten in twee categorieën: formeel en informeel.

Je formele meting omvat de statistieken en gegevens die je puurt uit zaken zoals enquêtes over de betrokkenheid van werknemers, exitgesprekken en gegevens van de personeelsdienst zoals het personeelsverloop en het ziekteverzuim.

De informatie die je uit die formele kanalen haalt, is niet alleen heel belangrijk om de betrokkenheid in perspectief te plaatsen en te volgen, maar ook om het resultaat van je initiatieven op dit gebied na te gaan. Maar om een volledig beeld te krijgen, raden we ook aan om informele gegevens in je meting op te nemen. Denk maar aan feedback van werknemers, intranetpools en teamcheck-ins, feedback van lijnmanagers en inzichten van zakelijke partners in hr.

De combinatie van al die feedback geeft je een holistisch en goed totaalbeeld van hoe doeltreffend je huidige betrokkenheidsaanpak is, zodat je je kunt richten op de punten die beter kunnen.

Neem vandaag nog contact op met een van onze experts voor meer informatie over ons engagement platform en de modules.

Le saviez vous?